Návrh jízdního řádu najdete zde.
Přibyl spěšný vlak s odjezdem v 13.29 z Brna a spěšný vlak s odjezdem v 15.05 ze Silůvek do Brna. Dále se osobní vlaky v ranních hodinách s odjezdem v 5.02 a 6.05 změnily na spěšné. Celkem bude ve všední dny v Silůvkách zastavovat 11 spěšných vlaků.
Validátor v Silůvkách a zmeny, které to přinese
Další informace používání validátoru najdete zde.
Cestující k zakoupení jízdenky pomocí validátoru potřebuje zvládnout tři kroky. Nejprve si zvolí způsob výběru jízdenky. Buď ji najde v nabídce nejčastějších cílů, nebo zadá počet zón, případně si přímo vyhledá svoji cílovou stanici. V druhém kroku si vybere počet jízdenek a případnou slevu.
Na závěr pak už jen zaplatí. Žádnou papírovou jízdenku automat nevytiskne, bude přiřazena k použité platební kartě. Pokud už bude mít pasažér papírový lístek v ruce, ve validátoru si jej označí. Dále si může cestující zakoupit jízdenku v aplikaci Poseidon.
Pro cestující, kteří platební kartu nemají nebo nechtějí použít, je určena dopravní peněženka. Jedná se o anonymní účet podobný bankovnímu, na který si mohou nabít malou částku, a pak místo bankovní karty platit některým z nabízených nosičů – třeba klíčenkou, samolepkou nebo dopravní kartou. Takový nosič vyjde na 30 korun a dá se opakovaně nabíjet.
Za papírový lístek přirážka
A kdo u sebe nebude mít ani jednu z karet, ale jen hotovost, počká si uvnitř soupravy na průvodčího, který mu prodá papírový lístek. Podle jihomoravského hejtmana Jana Grolicha (KDU-ČSL) ale musí v takovém případě už počítat s přirážkou.
Senioři nad 70 let ve vlaku u průvodčího a bez přirážky koupí za hotové jízdenku za 40 Kč, která platí 24 hodin v celém kraji. „Pro seniory to znamená, že ani v budoucnu nebudou muset řešit elektronické jízdenky, a navíc jim to umožní bezplatnou přepravu zvířete i jízdního kola.“ Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P pak mohou jezdit nově zcela zdarma.
Současní vlakvedoucí v uniformě Českých drah, kteří zároveň i vypravují vlak, ale končí. Nově pracovníky shání krajská společnost Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v regionu.
Oficiálně je firma sice nazývá průvodčí IDS JMK (Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje – pozn. red.), ale reálně půjde spíš o asistenty-revizory, protože jejich primární rolí bude pouze kontrola jízdenek a informování cestujících.
Tito pracovníci pokryjí 75 procent stávajících regionálních linek, nebudou však úplně v každém spoji, v dalších zůstanou běžní vlakvedoucí Českých drah jako dosud. Ti typicky nadále obslouží třeba trať z Brna do Veselí nad Moravou a dál do Zlínského kraje, kde jezdí národní dopravce se starými soupravami. Průvodčího cestující bezpečně pozná podle modré vesty a červené kravaty. Budou plnit stejné role, na jaké jsou pasažéři zvyklí, tedy prodávat jízdní doklady za hotové, kontrolovat jejich platnost a poskytovat asistenční a poradenské služby.